söndag 13 december 2009

En svensk tiger - om propagandas påverkan

”En svensk tiger”, var det motto den svenska regeringen hade under andra världskriget. Detta skulle symbolisera den svenska styrkan genom tigern som djur och samtidigt att svenskar tiger om sådant som är skadligt för staten. För visst teg Sverige och de som inte gjorde det tystades ner. Tidningar som rapporterade om sådant som kunde vara skadligt för staten fick helt enkelt transportförbud eller censurerades.

I den offentliga versionen heter det att Sverige under kriget var neutralt, något som ifrågasatts både då och i efterhand. Dock råder fortfarande ett stort motstånd för dem som försöker ifrågasätta den svenska neutraliteten. Den svenska statens propaganda påverkar fortfarande landet. Detta gör att det är få som egentligen känner till sanningen om den svenska regeringens åtgärder för att hålla Sverige ur kriget till varje pris. Vilket var det egentliga målet.

Historiaundervisning i dagens skola utelämnar fortfarande kränkningar av neutraliteten. Det faktum att hundratusentals tyska soldater reste genom Sverige på svenska järnvägar för att invadera Norge är bara ett exempel på något som fortfarande förträngs. Eller att Sverige hade arbetsläger för kommunister och förde noggranna register av judar. Eller att Sverige med familjen Wallenberg i spetsen exporterade järnmalm till tysk krigsindustri så långt fram som till 1943 då krigslyckan vände.

Allt detta och mycket mer blundar man fortfarande för och Per-Albin Hansson hyllas för sin insats, att han lyckades hålla Sverige ur kriget. Men gjorde han det?

Pär Ödlund

1 kommentar:

  1. En annan del som inte nämns är att det åkte ner mer svenskar för att hjälpa tyskarna vid, istället för att hjälpa finnarna i det finska vinterkriget.

    SvaraRadera