lördag 14 november 2009

Medietern om Offentlighetsprincipen

Medietern om Offentlighetsprincipen

/Krister Selberg

Folket vs Youtube

Nyligen var det en stor kamp mellan ateister och youtube. Men för att kunna förstå det hela måste vi gå tillbaka lite längre till där allt starta.

Youtube hade blivit ett slagfält där ateister och kreationister höll på att försökte överbevisa vem som hade rätt. Båda sidorna ladda upp videos där de kom med argument och sen vänta på den andras sidas svar. Det blev ganska klart att ateisterna var på väg mot en vinst då kreationisterna kom med ett nytt oärligt sätt att slås på.

De använde sig av systemet, där de flagga ateisternas videos som stötande och på så sätt fick dem borttagna. De skicka även in klagomål på använder och fick de bannade från youtube enbart för att tycka annorlunda.

Då hände något enastående. Ateisterna samarbetade och organiserade en protest mot youtube och lyckades vinna. Så än en gång är youtube en plats där yttrandefrihet regerar. För utan yttrandefrihet skulle vi inte ha några framsteg.


Eddie Holmgren

onsdag 11 november 2009

Undantag i Tryckfrihetsförordningen

Tryckfrihetsförordningen innebär att allmänheten får använda sig fritt av olika dokument och handlingar som finns i vårat samhälle. Det finns dock vissa tillfällen där inte vem som helst får tillgång till informationsunderlag. Nedan följer en lista på uppgifter som inte kan användas av allmänheten.

* Uppgifter som gäller Sveriges säkerhet eller förhållande till annat land eller annan internationell organisation

* Sveriges centrala finanspolitik, penningpolitik och valutapolitik

* Myndighets verksamhet för inspektion, kontroll eller annan tillsyn

* Intresset att förebygga eller bestraffa brott

* Det allmännas ekonomiska intresse

* Skyddet för en individs personliga eller ekonomiska förhållanden

* Intresset att bevara djur eller växt-art

Johan Eklöf

söndag 8 november 2009

Radiostatistik

Med vår nyligen startade radiokurs i färskt minne så kommer här lite aktuell radiostatistik. Statistiken visar att radion fortfarande står sig stark i Sverige.
76,6 % av den svenska befolkningen lyssnade på radio minst 5 minuter varje dygn under tredje kvartalet under 2009 enligt en undersökning från TNS-Sifo:s radioundersökningar. Det var en ökning med 3 procentenehter från 4:e kvartalet 2008. Undersökningen omfattade lyssnare som var mellan 9-79 år.

Kanalen P4 har den mesta andelen av lyssnarna. Hela 30 % hade den kanalen som val. Lägst andel lyssnare hade P2 med endast 1,7 %.Av de kommersiella kanalerna hade RIX FM mest åhörare med 14 %.

Andra halvåret 2006 lyssnade 76,2 % på radio. Om man jämför årtalen 2006 och 2009 så märker man att andelen lyssnare inte har förändrats nämnvärt detta trots den utökade konkurrensen från andra medier.
Johan Eklöf

Kommersiell radio? Public service radio…?

Själv läser jag radioproduktion här i Piteå och det är också kring radio som nog majoriteten av mina inlägg kommer kretsa kring.Men man måste börja från början eftersom det råder många frågor kring vad som egentligen är kommersiell och var som är public service radio. Uppdelningen av olika radiostationer är väsentlig, det är en skillnad mellan dem båda och det är också det jag skall gå igenom på ett snabbt och lättförståeligt sätt



SR, eller Sveriges Radio, är ett så kallat allmännyttigt företag som sänder reklamfri radio. Anledningen att de kan bedriva reklamfri radio är att Sveriges Radio drivs med hjälp av statliga medel. Mottagaravgiften för TV (Tidigare TV-licens) som man betalar går bland annat åt till detta ändamål samt till finansieringen av Sveriges Television (SVT)


De stora aktörerna inom svensk kommersiell radio är MTG (Modern Times Group) samt SBS Broadcasting. MTG äger stationer som Rix Fm, Lugna Favoriter, Star Fm samt står för svenska delen av NRJ. SBS äger stationer så som Vinyl 107,1, Mix Megapol, Rockklassiker, Radio 107,5 samt The Voice. Samtliga av dessa kanaler finansieras till största del av reklamintäkter.

Så vad är då den stora skillnaden? Ja, den stora skillnaden är ju egentligen reklamen. På SR spelas ingen reklam, medan de på de kommersiella måste spela reklam för att överleva. Vilket man föredrar är upp till gemene man, det finns något för alla smaker.

Johan Abrahamsson