/Krister Selberg
lördag 14 november 2009
Folket vs Youtube
Nyligen var det en stor kamp mellan ateister och youtube. Men för att kunna förstå det hela måste vi gå tillbaka lite längre till där allt starta.
Youtube hade blivit ett slagfält där ateister och kreationister höll på att försökte överbevisa vem som hade rätt. Båda sidorna ladda upp videos där de kom med argument och sen vänta på den andras sidas svar. Det blev ganska klart att ateisterna var på väg mot en vinst då kreationisterna kom med ett nytt oärligt sätt att slås på.
De använde sig av systemet, där de flagga ateisternas videos som stötande och på så sätt fick dem borttagna. De skicka även in klagomål på använder och fick de bannade från youtube enbart för att tycka annorlunda.
Då hände något enastående. Ateisterna samarbetade och organiserade en protest mot youtube och lyckades vinna. Så än en gång är youtube en plats där yttrandefrihet regerar. För utan yttrandefrihet skulle vi inte ha några framsteg.
Eddie Holmgren
onsdag 11 november 2009
Undantag i Tryckfrihetsförordningen
* Uppgifter som gäller Sveriges säkerhet eller förhållande till annat land eller annan internationell organisation
* Sveriges centrala finanspolitik, penningpolitik och valutapolitik
* Myndighets verksamhet för inspektion, kontroll eller annan tillsyn
* Intresset att förebygga eller bestraffa brott
* Det allmännas ekonomiska intresse
* Skyddet för en individs personliga eller ekonomiska förhållanden
* Intresset att bevara djur eller växt-art
Johan Eklöf
söndag 8 november 2009
Radiostatistik
76,6 % av den svenska befolkningen lyssnade på radio minst 5 minuter varje dygn under tredje kvartalet under 2009 enligt en undersökning från TNS-Sifo:s radioundersökningar. Det var en ökning med 3 procentenehter från 4:e kvartalet 2008. Undersökningen omfattade lyssnare som var mellan 9-79 år.
Kanalen P4 har den mesta andelen av lyssnarna. Hela 30 % hade den kanalen som val. Lägst andel lyssnare hade P2 med endast 1,7 %.Av de kommersiella kanalerna hade RIX FM mest åhörare med 14 %.
Andra halvåret 2006 lyssnade 76,2 % på radio. Om man jämför årtalen 2006 och 2009 så märker man att andelen lyssnare inte har förändrats nämnvärt detta trots den utökade konkurrensen från andra medier.
Johan Eklöf
Kommersiell radio? Public service radio…?

SR, eller Sveriges Radio, är ett så kallat allmännyttigt företag som sänder reklamfri radio. Anledningen att de kan bedriva reklamfri radio är att Sveriges Radio drivs med hjälp av statliga medel. Mottagaravgiften för TV (Tidigare TV-licens) som man betalar går bland annat åt till detta ändamål samt till finansieringen av Sveriges Television (SVT)
De stora aktörerna inom svensk kommersiell radio är MTG (Modern Times Group) samt SBS Broadcasting. MTG äger stationer som Rix Fm, Lugna Favoriter, Star Fm samt står för svenska delen av NRJ. SBS äger stationer så som Vinyl 107,1, Mix Megapol, Rockklassiker, Radio 107,5 samt The Voice. Samtliga av dessa kanaler finansieras till största del av reklamintäkter.
Så vad är då den stora skillnaden? Ja, den stora skillnaden är ju egentligen reklamen. På SR spelas ingen reklam, medan de på de kommersiella måste spela reklam för att överleva. Vilket man föredrar är upp till gemene man, det finns något för alla smaker.
Johan Abrahamsson