Att årets julklapp är spikmattan är det få som missat, men hur koras då denna? Handelns Utredningsinstitut (HUI) är de som utser vinnaren genom en projektgrupp på fyra personer. Till stöd för utnämningen har de HUI:s bevakning av marknaden och media för det gångna året, men naturligtvis ligger en stor del av bevakningen hos dem själva.
- Det är klart att det blir en viss mån subjektivitet, säger Lena Larsson en av de som suttit med i projektgruppen. Arbetet börjar i september med att gruppen gör en översikt över det material som finns tillgängligt och ser över vilken produkt som bäst fyller de tre kriterier som står som grund för nomineringen. Produkten skall vara en nyhet och ha fått ett väckt intresse under året, säljas i en stor kvantitet och slutligen ska den representera den tid vi lever i.
Nomineringsprocessen och också resten av arbetet fram till det att årets julklapp presenterar i mitten av november sker internt och ska inte påverkas utifrån. Dock kvarstår att utnämningen årets julklapp har ett tungt PR-värde.
- Syftet med årets julklapp är inte att skapa PR för en produkt, fortsätter Larsson och på frågan om inte utnämningen i och med en ökad publicitet och då också innebär en ökad försäljning svarar hon.
- De produkter som får titeln är redan produkter som har en stor försäljning, men visst påverkar det. I vilken utsträckning vet hon dock inte eftersom detta inte kontrolleras av HUI. Detta arbete skulle också bli väldigt svårt att följa upp, dessutom finns inget intresse för et sådan analys.
- Folk är intresserade av årest julklapp och inte fjolårets, avslutar Larsson.
Årets julklapp är en del av den rapport angående produkthandeln som framställs av HUI, den har sedan 1988 då bakmaskinen blev den första produkten att få utnämningen varit en mycket populär del av julhandeln.
Pär Ödlund
För dig som vill veta mer om årets julklapp
http://www.hui.se/web/Arets_Julklapp.aspx
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar